3 دسامبر 2022 - شیردهی فواید زیادی هم برای مادران و هم برای نوزادانشان دارد. به گفته دکتر ماریا راموس-رومن، متخصص غدد و دانشیار پزشکی داخلی در UT Southwestern، اگرچه دیابت می‌تواند این روند را پیچیده کند، اما مانعی برای هدیه ی این شروع شگفت‌انگیز زندگی به نوزادان آنها نیست.

سه شکل رایج دیابت عبارتند از: نوع 1، یک وضعیت خودایمنی که معمولاً در جوانی ایجاد می شود. نوع 2، وضعیتی که به طور سنتی در بزرگسالان تشخیص داده می شود، اما افراد جوان تر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، و دیابت بارداری که در دوران بارداری ایجاد می شود. حدود نیمی از زنانی که به دیابت بارداری مبتلا می شوند، بعداً به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

دکتر راموس رومن گفت: دیابت می تواند شیردهی را به طرق مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، می تواند زمان انتظار برای تولید شیر را پس از زایمان در برخی از مادران طولانی تر کند. همچنین تغذیه با شیر مادر می تواند الگوی قند خون مادر را در طول روز تغییر دهد. مادرانی که برای دیابت نیاز به درمان دارویی دارند، ممکن است در دوران شیردهی به داروی کمتری نیاز داشته باشند تا از افت قند خون آنها جلوگیری شود.

برای مقابله با این مسائل، برای مادران مبتلا به دیابت بسیار مهم است که بلافاصله پس از تولد با یک مشاور شیردهی ملاقات کنند و تکنیک هایی را بیاموزند تا بتوانند سفر شیردهی خود را به بهترین نحو آغاز کنند. به گفته دکتر راموس رومن، مادران مبتلا به دیابت، همچنین باید به نظارت بر قند خون خود ادامه دهند و با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد چگونگی تنظیم درمان دارویی خود برای دیابت در دوران پس از زایمان، صحبت کنند.

داروهایی که معمولاً برای درمان دیابت استفاده می شوند، مانند انسولین و متفورمین، برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، مضر نیستند و ممکن است برای حفظ کنترل مناسب قند خون مادران ضروری باشند. به طور مشابه، پایبندی به یک رژیم غذایی سالم می تواند به تثبیت قند خون مادر کمک کند. وی افزود: رژیم های غذایی که معمولا برای بارداری توصیه می شوند، برای مادران دیابتی در دوران شیردهی نیز مفید هستند.

دکتر راموس رومن مجموعه ای از نکات دیگر را برای تغذیه ی نوزاد با شیر مادر دیابتی، ارائه کرد:

·        توصیه های کلی برای تشویق به تغذیه سالم با شیر مادر، مانند شیردهی بلافاصله پس از تولد، تماس پوست به پوست با نوزاد، و نوشیدن مایعات زیاد را دنبال کنید.

·        وسوسه نشوید که سبک زندگی سالمی را که در دوران بارداری دنبال می کردید تا بعد از بارداری سالم بمانید، رها کنید، به سبک زندگی سالم خود با قدرت ادامه دهید.

·        با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید که چند وقت یکبار باید قند خون خود را در طول روز چک کنید و اینکه آیا داروهای شما نیاز به تنظیم دارد یا خیر.

·        مادرانی که به دیابت بارداری مبتلا بودند، باید بین 1 تا 3 ماه پس از زایمان آزمایش دیابت انجام دهند و تحت نظارت باشند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/obstetrics-gynaecology/news/diabetic-mothers-not-to-be-prohibited-from-having-healthy-experience-of-breastfeeding-infants-103446